BLUESROCKPAGINA.NL – “The light of a new sun” Review -

Written by : Harm Lutke

De liefhebbers van dubbele gitaarsolo’s, pakkende melodieën met-soms-meerstemmige refreinen, kunnen hun spaarvarken weer leeg maken, want, J.C. Cinel, leadzanger van de Jimi Barbiani Band, heeft onlangs zijn derde solo cd uitgebracht met de titel: ‘The Light Of A New Sun’ en laat zich dit keer van een heel andere kant zien/horen. Deze van huis uit rockzanger, (hij maakte deel uit van de Italiaanse prog rock band Wicked Minds, die in Italië de status had van laten we zeggen, de Golden Earring, kwam op een zwerftocht door de zuidelijke staten van Amerika weer in contact met zijn oude liefde, namelijk de Southern-Rock en aanverwante muziek stijlen.

Bewandel je dit pad, dan struikel je bijna automatisch over bands als Lynyrd Skynyrd en Allman Brothers. Als je daarbij ook nog eens Johny Neel (ex Allman Brothers toetsenist) tegen het lijf loopt, die hem op 4, van de 11 zelf geschreven songs begeleidt, weet je al in welke richting je deze cd moet zoeken. Naast Neel, werd voor de begeleiding een groot blik Italiaanse muzikanten open getrokken, waaronder alleen al 5 bas-beesten. Hun namen, te veel om hier te vermelden, vindt je terug in het booklet, dat ook van alle songteksten is voorzien. Toch klinkt het in het geheel als ware het één band.

Southern-Rock, made in Italy, maar de productie is zó goed dat het bijna niet van Amerikaanse stijl genoten te onderscheiden is. Het kleine Italiaanse accentje, dat af en toe doorklinkt, geeft deze cd nog wat extra charme mee. Southern Rock is misschien een te beperkte omschrijving van dit album dat vele stijlen laat horen en daarom weg luistert als een lekker uurtje arbeidsvitaminen, en dat bedoel ik positief! Met de koptelefoon op is het echter extra genieten van de prachtige, vaak meerstemmige refreinen en strak en gedegen gitaarspel en merk je hoe goed alles in elkaar zit.

Persoonlijke favoriet is ‘Islands‘, een nummer dat qua geluid en uitvoering aan Venice doet denken. Het eveneens met veel gevoel gezongen ’California Sunset’ zou je dan weer onder Country kunnen plaatsen. Alleen op White Soldier’ en ‘Sweet And Wild’ zijn enige blues/ funk invloeden te horen, waarbij op laatst genoemde Johny Neel nog even doorgaat als de rest allang in de kantine zit. Het Rock & Rollende ‘Nashville Nights’ kent in het midden een tempo wisseling en zo zitten er meer verrassingen op dit schijfje zo als in het akoestische ‘A Place In The Sun’.

‘The Light Of A New Sun’ mag dan wel bijna geen bluesrock bevatten, maar als ik terug denk aan Bospop en zag hoeveel ‘’bluesrockers’’ uit hun dak gingen bij Greg Allman, weet ik zeker dat zij deze cd ook goed zullen verteren.

Link to the Bluesrockpagina page